Έχεις νιώσει ποτέ στη ζωή σου μοναξιά και αν η απάντησή σου είναι θετική, αναρωτήθηκες γιατί; Δε χρειάζεται να είμαστε μόνοι ή απομονωμένοι για να νιώσουμε μοναξιά. Σε μια εποχή όπου περιτριγυριζόμαστε διαρκώς από ανθρώπους, στο σπίτι, στη δουλειά, ακόμα και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης το φαινόμενο της μοναξιάς ολοένα και αυξάνεται. Μπορεί να βρισκόμαστε διαρκώς ανάμεσα σε άλλους και παρόλα αυτά να νιώθουμε μόνοι. Γιατί;

Νιώθουμε μοναξιά όταν οι κοινωνικές μας ανάγκες δεν ικανοποιούνται. Αυτό σημαίνει πως η μοναξιά είναι μια εσωτερική, υποκειμενική διεργασία και δεν εξαρτάται από τους εξωτερικούς παράγοντες, αλλά από το πως νιώθουμε και πως τους αντιλαμβανόμαστε. Η μοναξιά δηλαδή είναι το αποτέλεσμα και όχι η αιτία. Προκειμένου να την κερδίσουμε, πρέπει να εστιάσουμε σε όσα την προκαλούν, να τα αναγνωρίσουμε και να τα βελτιώσουμε.

Στη μάχη μας κατά της μοναξιάς, ένας από τους μεγαλύτερους συμμάχους που μπορούμε να έχουμε είναι η συναισθηματική νοημοσύνη.

 

Τι είναι η συναισθηματική νοημοσύνη;

Η συναισθηματική νοημοσύνη είναι η ικανότητα να αναγνωρίζουμε και να κατανοούμε τα συναισθήματα μας και των άλλων, να τα διαχειριζόμαστε, να διαχειριζόμαστε τις σχέσεις μας με τους άλλους και να μπορούμε να παρακινήσουμε τον εαυτό μας να αναλάβει δράση.

Αποτελείται από 5 πυλώνες:

1. Αυτεπίγνωση

Η συναισθηματική αυτεπίγνωση είναι η ικανότητα να παρατηρούμε τα συναισθήματα μας και να τα κατανοούμε. Να ξέρουμε τι νιώθουμε και γιατί το νιώθουμε. Να γνωρίζουμε τον εαυτό μας και να τον αξιολογούμε με ακρίβεια όσον αφορά τα δυνατά και αδύναμα σημεία μας.

Η αυτεπίγνωση είναι κατά την άποψή μου, η πιο σημαντική ικανότητα την οποία πρέπει να αναπτύξουμε διότι είναι η βάση πάνω στην οποία μπορούμε να χτίσουμε τις υπόλοιπες ικανότητες και δεξιότητες. Είναι η ικανότητα η οποία μας βοηθάει να παρακολουθούμε τους εαυτούς μας ως εξωτερικοί παρατηρητές με αποτέλεσμα να λειτουργούμε πιο θετικά.

2. Αυτοδιαχείριση

Γνωρίζουμε πολύ καλά πως συμπεριφερόμαστε εντελώς διαφορετικά όταν βιώνουμε διαφορετικά συναισθήματα. Για παράδειγμα, αλλιώς συμπεριφερόμαστε όταν είμαστε θυμωμένοι από ότι όταν είμαστε χαρούμενοι. Έτσι δεν είναι;

Η αυτοδιαχείριση είναι η ικανότητα να διαχειριζόμαστε τα συναισθήματα μας, να μην αφήνουμε τα “αρνητικά” συναισθήματα να επηρεάσουν τις πράξεις μας, να δείχνουμε αυτοέλεγχο και να μπορούμε να νιώσουμε θετικά συναισθήματα όταν θέλουμε και χρειάζεται.

3. Αυτοπαρακίνηση (self motivation)

Η αυτοπαρακίνηση είναι μία επίσης σημαντική πτυχή της συναισθηματικής νοημοσύνης και είναι η ικανότητα να παρακινούμε τους εαυτούς μας να αναλάβουν δράση χωρίς να πρέπει να παρακινηθούμε από εξωτερικούς παράγοντες, όπως η φήμη, τα χρήματα και η αναγνώριση του κόσμου.

Πολλές φορές ενώ γνωρίζουμε τι θέλουμε και τι πρέπει να κάνουμε, νιώθουμε πως δεν έχουμε το κίνητρο να δουλέψουμε σκληρά για να το αποκτήσουμε και ως αποτέλεσμα αφήνουμε τους στόχους μας στην άκρη. Η ικανότητα της αυτοπαρακίνησης μας δίνει τη δυνατότητα να βρούμε αυτό το κίνητρο  να αναλάβουμε δράση και να πετύχουμε τους στόχους μας.

4. Ενσυναίσθηση

Η ενσυναίσθηση είναι η ικανότητα να αναγνωρίζουμε και να κατανοούμε τα συναισθήματα, τις ανάγκες και τα θέλω των άλλων. Όταν είμαστε σε θέση να καταλάβουμε πως αισθάνεται κάποιος, είναι πιο εύκολο να επιλέξουμε τον τρόπο που θα συναναστραφούμε μαζί του. Για παράδειγμα, θα συμπεριφερθούμε με διαφορετικό τρόπο σε κάποιον ο οποίος είναι λυπημένος από ότι  σε κάποιον ο οποίος είναι χαρούμενος. Έτσι δεν είναι;

5. Κοινωνικές δεξιότητες

Οι κοινωνικές δεξιότητες είναι ο τρόπος με τον οποίο συναναστρεφόμαστε με τους άλλους, η επικοινωνία μας, η διαχείριση κρίσεων και ο τρόπος που λειτουργούμε στις σχέσεις μας. Δεν αρκεί να αναγνωρίζουμε τα συναισθήματα μας και των άλλων. Πρέπει επίσης να είμαστε σε θέση να χρησιμοποιούμε αυτές τις πληροφορίες στις καθημερινές μας αλληλεπιδράσεις και να ρυθμίζουμε ανάλογα την συμπεριφορά μας ώστε να αλληλοεπιδρούμε θετικά με τους άλλους.

 

Γιατί η συναισθηματική νοημοσύνη μας βοηθάει στη μάχη κατά της μοναξιάς;

 

Μας βοηθάει να εντοπίσουμε και να κατανοήσουμε τα αίτια που προκαλούν μοναξιά. Είναι η απουσία κοινωνικών δεξιοτήτων ή κάποιο τραύμα το οποίο προέρχεται από παλιότερες σχέσεις; Όταν εντοπίσουμε την αιτία μπορούμε να ξεκινήσουμε να δουλεύουμε ώστε να τη βελτιώσουμε.

Μας βοηθάει να αλλάξουμε τον τρόπο σκέψης μας ως προς τη μοναξιά. Επειδή η μοναξιά είναι μια εσωτερική υποκειμενική κατάσταση και εξαρτάται από το πώς σκεφτόμαστε και νιώθουμε για αυτή, είναι σημαντικό να ελέγξουμε την σκέψη μας. Μήπως μπορούμε να ερμηνεύσουμε διαφορετικά την κατάσταση με τρόπο ώστε να μας ενδυναμώνει;

Μας βοηθάει να διαχειριστούμε καλύτερα τις σχέσεις μας με τους άλλους. Ίσως δεν δείχνουμε αρκετό ενδιαφέρον στους άλλους και εκείνοι με τη σειρά τους δεν δείχνουν ενδιαφέρον για εμάς. Είναι αμφίδρομο. Μήπως πρέπει να εξασκήσουμε παραπάνω την ενσυναίσθηση για να κατανοήσουμε καλύτερα τους άλλους;

Μας βοηθάει να παρακινήσουμε τον εαυτό μας να αναλάβει δράση. Όταν νιώθουμε μόνοι είναι πολύ εύκολο να κλειστούμε στον εαυτό μας και να μην θέλουμε να κάνουμε τίποτα. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η συναισθηματική νοημοσύνη μας βοηθάει να σκάψουμε βαθιά και να βρούμε το κίνητρο για να δοκιμάσουμε νέα πράγματα και να γνωρίσουμε νέους ανθρώπους.

Το καλό είναι ότι πως η συναισθηματική νοημοσύνη δεν είναι κάτι στάσιμο και μπορεί να αναπτυχθεί μέσα από καθημερινές πρακτικές και εξάσκηση τις οποίες μπορείτε να βρείτε εδώ.